Олег Вергелис - редактор отдела культуры ZN.UA
Лонг-лист учасників другого Всеукраїнського театрального фестивалю-премії GRA. З 83 заявлених гравців, які пройшли технічний відбір, Експертна рада обрала 30 кращих. Саме вони продовжать боротьбу за український театральний Оскар.
Засновником та організатором Фестивалю-Премії «ГРА» («GRA» («Great Real Art»)) є Національна спілка театральних діячів України. «ГРА» проводиться на конкурсній основі один раз на рік за підсумками минулого календарного року. Цьогоріч театри представляють прем’єри, що вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2018 року.
Фестиваль має чітко встановлені правила гри. На основі поданих від театрів заявок, Експертна Рада вже сформувала лонг-лист з 30 учасників. Далі експерти подорожуватимуть Україною і переглянуть постановки наживо. Під кінець червня буде сформовано шорт-лист з 12 вистав. А у листопаді в Києві відбудеться фінальний етап: глядачі зможуть долучитися до фестивального руху і переглянути вистави-фіналісти на різних театральних майданчиках столиці. Заключний акорд – оголошення переможців міжнародним журі. Чому саме міжнародним? Аби мати незаангажовану думку і об’єктивний результат, визначати переможців мають авторитети, не пов’язані з жодним із театрів України.
Богдан Струтинський Голова НСТДУ, н. а. України щодо встановлених правил: «Для того, щоб сформувалася хороша традиція, часто міняти правила гри у GRI не потрібно. Але для того, аби фестиваль мав розвиток та щоб уникнути банальностей і принципу роботи «по накатаному, його треба доповнювати новими викликами. Так, кожного року склад Експертної ради буде оновлюватися на 20% відсотків. До того ж, цьогоріч ГРА має крім загальних, ще й індивідуальні номінації».
«ГРА» була заснована минулоріч. Подібний проект проходив вперше в історії України і виявився успішним. Про це свідчать позитивні відгуки театральних критиків, як українських так і зарубіжних, відгуки глядачів і кількість цьогорічних театральних колективів-учасників проекту. Нагадаємо, кількість заявок збільшилася з 70 до 83. Однак, потрапити до списку кращих вдалося далеко не всім заявленим колективам.
Анна Липківська театрознавець, кандидат мистецтвознавства, голова Експертної ради фестивалю-премії: «Лонг-лист Другого фестивалю-премії ГРА вийшов повноформатний – усі 30 позицій заповнені. Щоправда, зважаючи на гостроту конкуренції у деяких номінаціях (погодьтеся, 5 місце з 7 претендентів – далеко не те саме, що з 21), при підрахунку голосів був застосований додатковий чисельний чинник, котрий якраз це і враховував. Тож у номінаціях «найкраща драматична вистава» та «найкраща вистава камерної сцени» представлено по 7 спектаклів, «найкраща хореографічна/балетна/пластична вистава» та «найкраща пошуково-експериментальна вистава» – по 5, «найкраща музична вистава у жанрі опери/оперети/мюзиклу» та «найкраща вистава для дітей» – по 3».
Зі слів пані Анни, цього року у лонг-листі побільшало київських вистав – 14 (з 33 поданих). Побільшало також львів’ян (5 з 10 поданих) та одеситів (4 з 6 поданих заявок). Натомість поменшало харків’ян, але вони «взяли якістю» – представлені театр ім. Т. Шевченка (дебютант ГРИ) та минулорічний учасник шорт-листа – театр ляльок ім. В. Афанасьєва.
В «особовому» розряді є чотири чемпіони: Київські театри ім. І. Франка та Новий драматичний на Печерську, Одеський ім. В. Василька та Перший театр для дітей та юнацтва зі Львова. Вони представлені у лонг-листі двома виставами кожний (згідно з Положенням, будь-який театр має право подати заявку як від себе, так і скооперувавшись із ГО, котре спеціалізується саме на театральному мистецтві. Цією можливістю вищезгадані колективи і скористалися). Причому тут навіть не скрізь ідеться просто про розподіл великої та малої сцени, тобто про формат, а про різні жанри та адреси. Так, львівські постановки фігурують у номінаціях «вистава для дітей» та «пошуково-експериментальна вистава». А театр на Печерську – в «експериментальних» та «камерних».
Лонг-лист "ГРИ" в этом году:
Номинация "За лучший драматический спектакль"
- Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки м. Кам’янського – «Украдене щастя»
- ГО «Інститут дослідження театру «Шостий поверх» – «Погані дороги»
- ГО «Фестивальний центр «Золотий Дюк», Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька – «Вона його любила»
- «Дикий театр» (м. Київ) – «Кицюня»
- Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька – «Одруження»
- Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка – «Коріолан»
- Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка – «Коріолан»
- Чернігівський обласний академічний український музично-драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка – «Скапен»
Номинация "За лучший спектакль камерной сцены"
- Creator (м. Київ) – «ЕФЕКТ Minetti»
- ГО «АРС МАГНА», Київський академічний театр на Печерську – «Бог різанини»
- ГО «Театральна платформа», Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка – «Війна»
- Київський академічний театр «Золоті ворота» – «Фрекен Юлія»
- Київський академічний театр юного глядача на Липках – «Місце для дракона»
- Львівський академічний театр імені Леся Курбаса – «Королева краси»
- Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка – «Замок»
Номинация "За лучший спектакль для детей"
- ГО «Майстерня Мистецький Простір», Перший академічний український театр для дітей та юнацтва (м. Львів) – «Джалапіта»
- Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва – «Король Дроздобород»
- Рівненський академічний обласний театр ляльок – «Пливе човен, казок повен»
Номинация "За лучший музыкальный спектакль в жанре оперы/оперетты/ мюзикла"
- Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. І. Франка – «Гуцулка Ксеня»
- Київський національний академічний театр оперети – «Скрипаль на даху»
- Одеський національний академічний театр опери та балету – «Орфей і Еврідіка»
Номинация "За лучший хореографический/балетный/пластический спектакль"
- n’Era Dance Group (м. Київ) – «Альфа»
- Академічний театр «Київ Модерн-балет» – «Спляча красуня»
- Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху» – «По той бік кургану»
- Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької – «Правда під маскою»: «Пульчинелла», «Весна священна»
- Проект АРТІЛЬ (м. Київ) – «Артіль – Чотири вистави»
Номинация "За лучший поисково-экспериментальный спектакль"
- Київський академічний театр на Печерську – «Світ у горіховій шкаралупі»
- Львівський академічний драматичний театр ім. Лесі Українки – «Горизонт 200»
- Одеський академічний обласний театр ляльок – «Баби Бабеля»
- Перший академічний український театр для дітей та юнацтва (м. Львів) – «Прекрасні, прекрасні, прекрасні часи»
- Харківський державний академічний театр ляльок ім. В. А. Афанасьєва – «Гамлет»
Нагадаємо, цьогоріч лауреати Фестивалю-Премії будуть визначатися, як і минулого року, у шести загальних номінаціях. Крім того, цього року додано шість індивідуальних номінацій:
- За найкращу жіночу роль;
- За найкращу чоловічу роль;
- За найкращу режисерську роботу;
- За найкращу сценографію;
- За найкращу хореографію;
- За найкраще музичне рішення вистави.
Найкращих гравців у ГРІ за театральний Оскар буде нагороджено Дипломом лауреата та грошовою винагородою на реалізацію нового творчого проекту.
Експертна рада другого Всеукраїнського Фестивалю-Премії “ГРА”
Анна ЛИПКІВСЬКА, голова Експертної ради (м. Київ)
Театрознавець, театральний оглядач, кандидат мистецтвознавства, доцент Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтв.
Викладала театральну критику в Київському національному університеті театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого. Є автором книг «Світ у дзеркалі драми», «Прості речі: вісім розмов з Адою Роговцевою» та автором статей про сучасний театр. Як член, експерт, голова журі брала участь у багатьох театральних фестивалях.
Сергій ВАСИЛЬЄВ (м. Київ)
Заслужений діяч мистецтв України, театрознавець, театральний оглядач, доцент кафедри театрознавства Національного університету театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого, завідувач відділу культурних стратегій, ініціатив та технологій Інституту проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України.
Працював у виданнях «Культура і життя», «День», «Столичные новости», «ЧАС.UA», «ШО», «Коммерсанть-Украина». Нині – культурний оглядач інтернет-сайту «Апостроф». Ініціатор низки культурологічних проектів, автор та засновник мистецької премії «Київський рахунок», куратор проекту «Театр без театру». Автор ідеї та упорядник збірок «Нерви ланцюга» та «100 тисяч слів про любов, включаючи вигуки», книг «25 Молодих історій» та «Мала енциклопедія Театру на Подолі (у співавторстві з Віталієм Жежерою), збірки віршів «Дактилоскопия». Лауреат премії «Київська пектораль», літературно-художньої премії імені І. Котляревського, премії Спілки театральних діячів України за театрально-критичні статті, премії «Книжка року», почесної відзнаки Міністерства культури України «За досягнення в розвитку культури і мистецтв».
Ганна ВЕСЕЛОВСЬКА (м. Київ)
Театрознавець, доктор мистецтвознавста, професор, керівник напряму експертно-аналітичної діяльності НСТДУ.
Автор монографій «Дванадцять вистав Леся Курбаса», «Театральні перехрестя Києва 1900-1910-х рр. Київський театральний модернізм», «Український театральний авангард», «Сучасне театральне мистецтво», «Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької. Час і долі», «Театр Миколи Садовського. 1907-1920». Автор понад 190 друкованих наукових праць у фахових збірниках та часописах українською, російською, словацькою, польською, німецькою та англійською мовами. Більше 120 статей надруковано в газетах «Дзеркало тижня», «День», «Столичные новости», «Киевский телеграф», «Наше слово» (Польща); журналах «Український театр», «Кіно-Театр», «Просценіум», «Театрально-концертний Київ», «Teatr» (Польща) та ін. Лауреат премії ім. Олександра Білецького Національної спілки письменників України в галузі літературно-мистецької критики.
Олег ВЕРГЕЛІС (м. Київ)
Театральний критик, публіцист, редактор відділу культури «Дзеркало Тижня». Керівник напряму інформаційного забезпечення та зв’язків з громадськістю НСТДУ.
Автор книг «Українська драма», «Театр, де розбиваються серця», «Квиток на вчорашню виставу» про вітчизняне сценічне мистецтво. До сфери професійної діяльності входять тележурналістика, редакторська та викладацька робота. Ведучий циклу телевізійних передач про український театр «НЕОсцена». Куратор театральної програми фестивалю мистецтв «Кропивницький». Реалізує проект «Дзеркало Сцени» (театральна премія, яка визначає кращі інноваційні проекти та яскраві відкриття в царині сучасного театру). Заслужений журналіст України, доцент кафедри журналістики Інституту міжнародних відносин (НАУ), лауреат професійних премій за книги та численні публікації про вітчизняний театр. Лауреат Мистецької премії «Київ» імені Амвросія Бучми.
Ольга ГОЛИНСЬКА (м. Київ)
Музикознавець, редактор, музичний журналіст.
Член Національної спілки композиторів України, з 2005 й до сьогодні – член правління НСКУ. У 1984–1998 – редактор, завідувачка редакції у Державному видавництві «Музична Україна», упродовж 1999–2005 – директор Центру музичної інформації НСКУ, у 2006–2009 – заступник головного редактора наукового часопису «Пам’ятки України: історія та культура». з 2016 – головний редактор «Української музичної газети», паралельно з 2017 – начальник науково-організаційного відділу Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Засновниця інтернет-журналу «Музика». Як редактор підготувала до друку понад 250 видань, ряд із них стали справжніми подіями культурно-мистецького життя. Упорядник і співупорядник музичних видань, авторка багатьох статей у збірниках, численних публікацій у ЗМІ (журнали «Музика», «Всесвіт», «Новий шлях» (Канада), «Українська культура», «Театрально-концертний Київ», газети «Культура і життя», «День», «Дзеркало тижня», «Україна молода», «Українська музична газета»). Була експертом «Київської пекторалі» у 2014–2016 роках.
Любов МОРОЗОВА (м. Київ)
Музикознавець, музичний критик.
Куратор музичних програм, культурних форумів «Донкульт» (Київ, 2014; Львів, 2015), «ГаліціяКульт» (Харків, 2016), проекту «New Ukrainian Soundscapes» в рамках III та IV фестивалів ODESSA CLASSICS (Одеса, 2017, 2018). Куратор проекту цифрових концертів Берлінського філармонічного оркестру «Digital Concert Hall у просторі Plivka». Розробник і лектор курсу лекцій з нової музики «Гантелі для вух». Співорганізатор проекту «Культ чи культура – розвиток учасницьких практик у музеї» (Харків, Запоріжжя, 2016). Розробила і проводила цикл концертів сучасної музики «На кордоні родючої землі: Сталкери і комбайнери нової музики» в Харківській філармонії (Харків, 2017-2018). Автор понад 900 статей у вітчизняній та іноземній періодиці (німецький MusikTexte, польський Glissando, російський Colta.ru) та музикознавчих досліджень. Постійний дописувач українських видань LB.UA, KORYDOR, «Фокус», «День». Ведуча ️авторської радіопрограми «Мі-дієз» про класичну музику XX століття на Громадському радіо та програми «МузLove з Любою Морозовою» на телеканалі «UA:Культура».
Людмила ОЛТАРЖЕВСЬКА (м. Київ)
Журналіст, театрознавець, театральний критик.
Член Національної спілки журналістів та Національної спілки театральних діячів. Головний редактор журналу «Театрально-концертний Київ». Автор сотень статей з театральної тематики. Друкувалася у газетах «Україна Молода», «День», «Урядовий кур’єр», журналі «Український театр» та інших. Багаторічний експерт столичної театральної премії «Київська Пектораль».
Яна ПАРТОЛА (м. Харків)
Театрознавець, декан театрального факультету Харківського університету ім. І. П. Котляревського, кандидат мистецтвознавства, лауреат Гранд-премії Харківської обласної державної адміністрації та Харківської обласної ради в галузі «Театральне мистецтво» імені Леся Курбаса.
Працювала автором і ведучою телевізійних програм на харківському обласному телебаченні, завідувачем музею Харківського академічного українського драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка, викладачем Харківської державної академії культури, доцентом кафедри теорії і історії мистецтв Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Була членом журі численних всеукраїнських та міжнародних фестивалів, член експертної ради фестивалю недержавних театрів «Курбалесія». Була керівником, координатором, куратором чи модератором проектів: «Український театр епохи перетворень: пряма мова», циклу лекцій-перформансів спільно з театром «Арабески», театральної програми «Артисти-дітям» для дітей-біженців з зони АТО і Криму, театрально-освітнього проекту «Простір кордонів» (Харків), україно-польського проекту «UKRoPOLis – 2014» та інших.
Алла ПІДЛУЖНА (м. Київ)
Театрознавець, театральний критик, журналіст.
Автор численних статей про театр та мистецтво, що друкувалися в українських газетах «День», «Дзеркало тижня», «Культура і життя», «Україна молода», «Українське слово», «Слово просвіти», «Київські відомості», «Київський телеграф». Працювала у редакції радіотеатру Національної радіокомпанії України, редактором журналу «Театрально концертний Київ» та головним редактором журналу «Український театр». Автор книжок про творчість відомих українських митців «Щаслива самотність актриси», «Озирнутися в радості…», «Код Володимира Дахна», «Театральні казки», сценаріїв до телефільмів «Музика і живопис» та «Драматург – той, з кого починається театр», Співпрацює з кількома Міжнародними театральними фестивалями в якості члена журі. Лауреат Премії Національної спілки театральних діячів України в галузі театрознавства і театральної критики, ХІ Міжнародного конкурсу журналістів «Срібне перо» Національної спілки журналістів України в номінації «Журналістська майстерність», Мистецької премії «Київ» імені Амвросія Бучми.
Автор монографії «Український театр у Львові в період німецької окупації (1941-1944)» Львів, 2016. 328 с. упорядник художньо-літературного видання «Мій Львів Moj Lwow» О. Іутіна Львів, 2016. 144 с.; упорядник, автор вступної статті до художнього видання «Мій світ. Мої герої Мой мир. Мои герои» О. Іутіна Львів, 2018. 160 с. Автор близько 80 друкованих наукових праць у фахових збірниках та часописах українською, англійською мовами. Більше 200 статей надруковано в газетах «Неділя», «День», «Високий Замок», журналах «Театральна бесіда», «Український театр», «Кіно Театр», «Просценіум» та ін. Лауреат премії НСТДУ в галузі театрознавства та театральної критики (2006 р.).