Національна спілка театральних діячів України
Головна мета Фестивалю-Премії – популяризація та стимулювання розвитку вітчизняного театрального мистецтва в усіх його жанрах, стилях і формах, визначення його провідних тенденцій, формування та зміцнення єдиного загальноукраїнського театрального середовища.
Зважаючи на те, що через воєнний стан у 2022 році «ГРА» не проводилася, оргкомітетом прийняте рішення цього року провести Фестиваль-Премію за підсумками ДВОХ – 2021 і 2022 – календарних років, тобто розглядатимуться прем’єри, які вийшли у період з 1 січня 2021 по 31 грудня 2022 р.). Однак, взявши до уваги те, що не всі прем’єрні вистави 2021 року наразі залишилися в репертуарі театрів (через відтік кадрів, перегляд театрами репертуарної політики тощо), а також те, що 2022 рік був не таким насиченим на прем’єри, Експертною Радою буде сформовано один лонг- і шортліст, що об’єднає постановки 2021 і 2022 років.
Фестиваль-Премія розрахований на участь професійних театральних колективів усіх без винятку форм власності (державні, комунальні, приватні тощо). Висуватися можуть лише вистави, створені в територіальних межах держави Україна.
Подавати заявки для включення вистави у програму Фестивалю-Премії мають право професійні театральні колективи/заклади культури різної форми власності, статутна діяльність яких пов’язана з театральним мистецтвом. Подавати заявки можуть також громадські організації, статутна діяльність яких пов’язана з театральним мистецтвом та які були зареєстровані не менше ніж за два роки до дати подання. Кожний ЗАЯВНИК має право висунути на здобуття премії ЛИШЕ ОДНУ з прем’єр, які вийшли протягом КОЖНОГО року, за власним вибором згідно з принципом: «один заявник – одна заявка за кожний календарний рік».
Зважаючи на російську військову агресію і те, що офіційна російська культура є донором цієї агресії, не приймаються заявки, якими до участі у Фестивалі-Премії висуваються вистави, створені мовою та за творами авторів країни-агресора, а також до складу творчих груп яких входять представники країни-агресора та/або громадяни інших країн, які не висловили публічно свою позицію щодо російсько-української війни. Відповідальність за достовірність інформації щодо складу творчих груп покладається на заявників.
За результатами Фестивалю буде присуджуватися Премія.
Відбір учасників буде здійснюватися у декілька етапів:
І етап – на основі поданих від театрів заявок Експертною Радою формується лонгліст учасників. Термін формування лонгліста у 2023 р. – до 27 березня.
ІІ етап – після перегляду Експертною Радою наживо вистав з лонгліста формується шортліст з 14 вистав. Термін формування шортліста у 2023 р. – перша половина липня.
ІІІ етап – показ вистав у місті, обраному Оргкомітетом Фестивалю-Премії, та визначення переможців міжнародним журі. Термін проведення підсумкового показу Фестивалю-Премії у 2023 р. – друга половина листопада.
У графік проведення Фестивалю-Премії можуть бути внесені зміни у зв’язку із дією воєнного стану.
Підсумки роботи Експертної Ради на кожному етапі будуть оприлюднені у ЗМІ, на електронних ресурсах Фестивалю-Премії та НСТДУ.
Театральний колектив/заклад, до репертуару якого входить вистава-переможець, нагороджується Дипломом лауреата та грошовою винагородою на реалізацію нового творчого проєкту.
Лауреати Фестивалю-Премії визначаються у семи загальних номінаціях:
– За найкращу драматичну виставу;
– За найкращу виставу для дітей;
– За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу;
– За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру;
– За найкращу камерну виставу (до 150 глядачів);
– За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм;
– Тематична номінація: За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни;
та шести індивідуальних номінаціях:
– За найкращу жіночу роль;
– За найкращу чоловічу роль;
– За найкращу режисерську роботу;
– За найкращу сценографію;
– За найкраще хореографічне рішення вистави;
– За найкраще музичне рішення вистави.
Лавреати V Всеукраїнського театрального фестивалю-премії «ГРА»:
ЗАГАЛЬНІ НОМІНАЦІЇ:
«За найкращу драматичну виставу»: «Зерносховище», режисер Максим Голенко (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр);
«За найкращу камерну виставу»: «Білка, яка прожила 100 років», режисер Стас Жирков (Київський академічний театр «Золоті ворота»);
«За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм»: «146 зірок, видимих неозброєним оком», режисер Дмитро Захоженко (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки);
«За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни»: «Нехай щастить», режисер Степан Пасічник (Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка).
ІНДИВІДУАЛЬНІ НОМІНАЦІЇ:
«За найкращу жіночу роль»: Віталіна Біблів за роль Фрекен Бок у виставі «Білка, яка прожила 100 років» (Київський академічний театр «Золоті ворота»);
«За найкращу чоловічу роль»: Марк Дробот за роль Книжника Мортка у виставі «Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр);
«За найкращу режисерську роботу»: Максим Голенко за виставу «Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр);
«За найкращу сценографію»: Юлія Заулична за сценографію до вистави «Лісова пісня на полі крові» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка);
«За найкраще хореографічне рішення вистави»: журі вирішило скористатися правом не визначати переможця.
«За найкраще музичне рішення вистави»: Станіслав Лозовський та тріо «Веремія» за музичне і звукове оформлення до вистави «Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр);
Спеціальний приз журі: Олег Михайлов за п’єсу «Справжня історія Фрекен Гільдур Бок, однолітки сторіччя».
Оцінювало фіналістів міжнародне журі з 5-ти європейських країн:
Маріус Івашкявічус (Литва) – драматург, прозаїк, кіносценарист і режисер;
Март Меос (Естонія) – театральний продюсер, директор та засновник театру R.A.A.A.M., очільник театрального центру SA Vaba Lava;
Софія Ниблом (Швеція) – журналістка, арткритикиня, продюсерка;
Лєна Творковська (Польща) – проєктна менеджерка, кураторка, театральна продюсерка;
Себастіан Шварц (Німеччина/Італія) – театральний менеджер, художній керівник Festival della Valle d’Itria та Belcanto Academy «Rodolfo Celletti» в Мартіна-Франка (Італія).
___________________________________________________ШОРТЛІСТ_______________________________
«За найкращу драматичну виставу»:
«TOP GIRLS» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)
«Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр)
«За найкращу камерну виставу»:
«Білка, яка прожила 100 років» (Київський академічний театр «Золоті ворота»)
«Дім» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)
«Калігула» (Національний академічний драматичний театр імені І. Франка)
«За найкращу виставу для дітей»:
Жодна з вистав не набрала достатньої кількості голосів для виходу у фінал
«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»:
«Вишиваний. Король України» (Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка)
«Сокіл» та «Алкід» (Львівський національний академічний театр опери та балету імені С. Крушельницької)
«За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру»:
Жодна з вистав не набрала достатньої кількості голосів для виходу у фінал
«За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм»:
«146 зірок, видимих неозброєним оком» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)
«Вертеп» (Харківський державний академічний театр ляльок ім. В.А. Афанасьєва)
«Вертеп. Необарокова містерія» (Громадська організація «Ігнеа Корда»)
«Лісова пісня на полі крові» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. І. Франка)
«За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни»:
«Нехай щастить» (Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка)
«Саша, винеси сміття» (Одеський академічний український музично-драматичний театр ім. В. Василька)
«Я, війна і пластикова граната» (Київський академічний театр на Печерську)
_____________________________ЛОНГЛІСТ____________________________________________________
35 вистав! 7 номінацій! Попереду ІІ етап – перегляд Експертною Радою наживо вистав, що потрапили у лонгліст.
Після цього буде сформовано шортліст, до якого увійдуть 14 вистав-фіналістів.
«За найкращу драматичну виставу»:
«TOP GIRLS» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)
«Батько» (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)
«Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр)
«Тригрошова опера» (Національний академічний український драматичний театр імені М. Заньковецької)
«Цар Едіп» (Київський академічний драматичний театр на Подолі)
«За найкращу камерну виставу»:
«Білка, яка прожила 100 років» (Київський академічний театр «Золоті ворота»)
«Дім» (ФОП «Трунова Тамара Вікторівна», Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)
«Калігула» (Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка)
«Кассандра» (Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка)
«Море-океан» (Київський академічний театр на Печерську)
«Різдво. Тризна» (Львівський академічний театр естрадних мініатюр «І люди, і ляльки»)
«За найкращу виставу для дітей»:
«Аладдін» (Київська опера (Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва))
«Пливе човен» (Громадська організація «Асоціація музеїв Івана Франка», Перший академічний український театр для дітей та юнацтва)
«Цап-ка-цап» (Київський національний академічний Молодий театр)
«За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»:
«Opera Lingua» (Лабораторія сучасної опери «Opera Aperta»)
«Вишиваний. Король України» (Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка)
«Замок герцога Синя Борода» (Незалежна мистецька формація ART.RAZOM)
«Попелюшка» (Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка)
«Сокіл» та «Алкід» (Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької)
«Страшна помста» (Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької)
«За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру»:
«Бал» (Київський національний академічний театр оперети)
«Лісова пісня» (Дніпропетровський академічний театр опери та балету)
«Співи сонця і тіні» (Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху»)
«Стіна» (Insha Dance Company)
«За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм»:
«146 зірок, видимих неозброєним оком» (Громадська організація «Мистецька Майстерня Драбина», Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)
«Великий льох» (Полтавський академічний обласний театр ляльок)
«Вертеп» (Харківський державний академічний театр ляльок імені В.А. Афанасьєва)
«Вертеп. Необарокова містерія» (Громадська організація «Ігнеа Корда»)
«Лісова пісня на полі крові» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка)
«За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни»:
«Imperium Delendum Est» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)
«Кричи/Мовчи» (Київський національний університет культури і мистецтв (кафедра режисури та майстерності актора, група ТА-29)
«Лишатися (не) можна…» (Херсонський обласний академічний музично-драматичний театр імені Миколи Куліша)
«Нехай щастить» (Харківський державний академічний український драматичний театр імені Т.Г. Шевченка)
«Саша, винеси сміття» (Одеський академічний український музично-драматичний театр імені Василя Василька)
«Я, війна і пластикова граната» (Київський академічний театр на Печерську)